Overig

5 redenen voor een (online) mediation

Mediation bij een arbeidsconflict biedt zowel de werkgever als de medewerker weer perspectief. Een conflict is voor niemand fijn en heeft gevolgen voor het functioneren van de medewerker. Maar ook voor de organisatie zelf. In tijden van crisis, thuiswerken of bij langdurige ziekte bestaat een grotere kans op escalatie. Een arbeidsconflict vermindert werkplezier en met elkaar in gesprek gaan, wordt dan steeds moeilijker. In deze blog noemen we 5 redenen om mediation bij een arbeidsconflict in te zetten. Krijg grip op de situatie met een onafhankelijke mediator en voorkom (verder) uit de hand lopende kosten. 

Hieronder de 5 redenen

  1. Hoe langer een conflict duurt, des te groter de druk en stress die mensen ervaren. Mediation maakt korte metten met langdurige kwesties en voorkomt verdere escalatie.
  2. Arbeidsconflicten kosten veel geld. Mediation bij een arbeidsconflict voorkomt dure, juridische trajecten die bij escalatie niet te voorkomen zijn.
  3. Een mediator is onafhankelijk en kijkt neutraal naar het conflict. Ook zorgt deze ervoor dat beide partijen zelf naar een oplossing zoeken en ondersteunt hierin.
  4. Tijdens een mediation leggen beide partijen de kwestie op tafel waardoor alle kanten worden belicht.
  5. Last but not least: mediation is vertrouwelijk. Een traject sluiten we altijd af met schriftelijk vastgelegde afspraken tussen beide partijen. Daarmee voorkomen we vrijblijvendheid.

Liever geen fysieke mediation bij een arbeidsconflict?
Ga voor videomediation!

Door de huidige pandemie nam het mediaten via video een behoorlijke opmars. Heel goed vinden wij; er is nu namelijk nooit meer een reden om mediation bij een arbeidsconflict te laten liggen. We weten inmiddels: hoe langer je wacht, des te groter de kloof tussen werkgever en medewerker wordt.

Dit zijn de voordelen van een videomediation
1. Vanuit een eigen vertrouwde omgeving de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan.
2. Er is een ervaren mediator aanwezig die alles in goede banen leidt.
3. Je werkt op een efficiënte en veilige manier naar een oplossing toe.

Komen beide partijen er echt niet uit samen? Ook dan zijn er verschillende mogelijkheden. Hierover kan je altijd even contact met ons opnemen.
mediation bij een arbeidsconflict met een onafhankelijke mediator

Hoe verloopt een online mediation?

De mediator belt vooraf met beide partijen en legt een datum vast voor een eerste videocall. Beide partijen krijgen vooraf in de mail een link voor het gesprek. Van tevoren ontvangen zij uiteraard alle vereiste documenten. Om de stap naar het videobellen te verkleinen, is het mogelijk  vooraf eerst met de mediator te videobellen. Dit maakt de drempel lager en op deze manier kunnen zowel de werkgever als de medewerker vast ‘onder vier ogen’ kennismaken.

Zijn er na het lezen van deze tekst nog vragen over mediation bij een arbeidsconflict? Meer informatie vind je hier. Ben je tot slot benieuwd wie onze vaste mediators zijn en hoe zij jou en de medewerker uit de negatieve vicieuze cirkel kunnen helpen? Maak hier kennis met onze specialisten.