Stoptober

Stoppen met roken

Stoppen met roken heeft altijd zin, ook voor een korte tijd. Al na 20 minuten uur zijn er effecten in je lichaam merkbaar. Een goede voorbereiding en begeleiding vergroten de kans om succesvol te stoppen. Je kunt daarnaast ook medicatie gebruiken die het stoppen makkelijker maakt.

Effecten in je lichaam

  • Na 20 minuten daalt je bloeddruk en hartslag.
  • Na 24 uur beginnen je longen aan de grote schoonmaak. Je hoest waarschijnlijk slijm op. Alle koolmonoxide is al uit je lichaam
  • Na 48 uur is alle nicotine uit je lichaam. Je ruikt en proeft al wat beter.  
  • Na 72 uur heb je meer energie. Ademen gaat makkelijker.
  • Na 2-12 weken is je longfunctie en bloedsomloop verbeterd.
  • Na 1 maand is je conditie beter geworden en je beweegt makkelijker. Als je een rokershoestje had, verdwijnt dit.
  • Na 1 jaar is je risico op hart- en vaatziekten gehalveerd. Je risico op allerlei andere ziekten neemt de komende jaren steeds verder af.
  • Na 5-15 jaar is het risico op een beroerte gelijk aan dat van een niet-roker.
  • Na 10 jaar is het verhoogde risico op longkanker gehalveerd en het risico op andere kankersoorten verminderd.
  • Na 15 jaar is het risico op hart- en vaat-ziekten gelijk aan dat van een niet-roker.

Volhouden op lange termijn

  • Denk regelmatig aan de reden waarom je bent gestopt met roken.
  • Sta regelmatig stil bij de voordelen die je merkt van het stoppen.
  • Probeer jezelf niet uit. Die ene sigaret is vaak het begin van een terugval.
  • Beloon jezelf als het je lukt om het niet-roken vol te houden.
  • Pak bij een uitglijder de draad van het niet roken gewoon weer op.
  • Mocht je een uitglijder maken, dan kun je de draad van het niet-roken gewoon weer oppakken.

Tips bij het stoppen

1. Kies een stopdatum                                                                                                             
Heb je besloten om te stoppen? Kies dan een stopdatum tussen nu en 4 weken! Het kan handig zijn om hierbij rekening te houden met momenten waarop je mogelijk veel stress hebt of gewend bent veel te roken. Je kunt ervoor kiezen om je stopdatum na een mogelijk moeilijk moment te plannen. Bijvoorbeeld na een feestje.

2. Hulp bij stoppen                                                                                                                    
Als je gaat stoppen, kun je kiezen om dat helemaal op eigen kracht te doen of om extra hulp te krijgen.

3. Kiezen van begeleiding                                                                                                       
Ga je stoppen met hulp? Kies dan eerst welke vorm van begeleiding.                                       
Kijk op http://www.rokeninfo.nl/publiek                                                                                       
Check of je zorgverzekeraar een ‘stoppen met roken training’ of ‘coaching’ vergoedt.

4. Andere hulpmiddelen                                                                                                           
Er zijn ook nicotinevervangende middelen en medicijnen die het makkelijker maken om te stoppen.

5. Afspraak huisarts                                                                                                                 
Wil je nicotinevervangende middelen of medicijnen gaan gebruiken? Maak dan een afspraak bij je huisarts en bespreek je plan. Doe dit 2,5 week voor je stopdatum. Medicatie die je op recept krijgt, moet je namelijk twee weken voor de stopdatum beginnen in te nemen.

6. Voorbereiding                                                                                                                       
Je hebt nu mooi de tijd om jezelf en je huis voor te bereiden. Denk goed na wat voor jou werkt. Veel mensen krijgen zin in een sigaret als ze een pakje zien. Is dat ook zo voor jou? Doe dan alles wat je aan roken doet denken het huis uit, zoals alle sigaretten, asbakken, aanstekers etc.

7. Zoek steun                                                                                                                             
Zijn er mensen in jouw omgeving die je zouden kunnen steunen bij het stoppen? Vraag dan of zij je willen helpen. Je kunt hiervoor ook social media gebruiken. 

Terug naar overzicht
"De Care Group durft ons een spiegel voor te houden"
Merk Meester
Twitter
  • @CareGroupNL

    Stop #pesten nu. Ook op de werkvloer. Naar schatting zijn er 4 miljoen extra #verzuimdagen per jaar en heeft 1 op dtwitter.com/i/web/status/1…ai

    1 dag geleden

  • @CareGroupNL

    Happy birthday to... me! De Care Group bestaat vandaag namelijk 17 jaar en dat is wel een momentje van stilstaan watwitter.com/i/web/status/1…KZ

    8 dagen geleden

Facebook LinkedIn
Website door Merk Meester
omdat gezond zijn
beter werkt